Verktyg...

...som behövs för att göra smycken är inte många. Inte dyra heller! Det finns naturligtvis de som kostar
mer av bra kvalité, men om man är nybörjare kan man köpa helt OK på t.ex. Biltema.
Jag använder 4 olika tänger, där två av dem (klämtången) är varianter på samma:

 * En avbitartång behövs för att knipsa av smyckewire, nylonlina, hattpinnar och annat som en sax inte klarar.
 * En rundtång (ändarna är rundformade, som långsmala koner) som böjer till öglor.
 * En klämtång, finns med räfflor och med slät insida. Denna tång används för att klämma ihop t.ex.      klämpärlor och slutfinish på öglor m.m. Räfflad insida kan ge märken när man klämmer ihop, men kan ibland ge bättre tag.

Dessutom använder jag en "pärlstopp"! Den är väl inget egentligt verktyg, men helt oumbärlig! Det är en spiral av metalltråd som man fäster smyckeprojektet i under tiden man jobbar med det. Vilket betyder att man slipper tappa pärlor, man kan lämna och gå ifrån utan nån risk.


                                                                    image16
Bilden kommer från Beadstoppers sajt.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Hej Cicci!

Roligt att läsa din blogg!
Såg på på Stina på TV ikväll (brorsan ringde ju!), jättesnyggt halsband! Roligt!
Ska till NY på måndag, ska ha på mig det snygga armbandet jag köpte, och örhängena (som jag är skyldig pengar för *skäms*) och visa upp ;)!

Och angående fotona... Har du inte makro-funktion på kameran? Ibland är det som en blomma på inställningsknappen, för att ta närbilder.

Ha det gott!

2007-04-21 @ 22:13:03
Postat av: Crimsonanna

Pärlstpp-ser ut so men mycket praktisk liten pryl

2007-05-13 @ 16:57:28
URL: http://www.metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0