Finsilver

Har varit ledig och nu börjar det klia i fingrarna igen!
Det jag visar här är däremot nåt helt annat!

Förutom att göra smycken av glaspärlor m m, gör jag lite grann av silverlera. Det började så här...
Mitsubishi motors i Japan får stora mängder silverspill när de använt silver till små komponenter. För ungefär tiotalet år sen började de experimentera med att utvinna något vettigt. Resultatet blev silverlera. Silvret mals fint till pulver och binds med vatten och ett naturmaterial. När man arbetar meddetta har det lerkonsistens! Närman är klar fårdet torka och bränns sedan i keramikugn (tyvärr funkar inte vanliga köksugnen, vilket hade gjort det hela mycket enklare... :-).  Vattnet förångas vid 100 grader, naturmaterialet försvinner vid omkring 200-250 graderoch silvret går ihop vid 650-700 grader.Kvar är alltså rent 999 finsilver! Detta innebär även att silvret inte mörknar på samma sätt som 925 sterlingsilver. Renhetsgraden räknas i tusendelar och de återstående 75/1000 är koppar och andra metaller som gör att sterlingsilver mörknar.
Här visar jag några exempel:

image37

Lövet (2:a från vänster är ett citronmelissblad som penslats med silver i flera lager) bladet blir bara aska kvar av efter bränning. I verklighetensyns alla ådringar. Örhängena ärgjorda med  miniformar typ pepparkaksformar, fastän mindre och den minsta stjärnan har fått bladguld på.

image38

Kvadrathänget i stela ringen har ett kopparinlägg.

Jag borde kanske köpa en bättre kamera...?


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0