Lampwork...

...skrev jag om igår. Dessa pärlor har en mångårig historia. Namnet, lampwork, kommer från den oljelampa, som i början användes för att smälta glaset. Pärlorna är handgjorda. Glasstavar som smältes och formas över en stål/metallpinne. Ovanpå dekoreras med ränder, prickar eller blommor i glas. De är så vackra och ingen är exakt som den andra! Passar väl bra i dagens samhälle där allt ska vara unikt och speciellt! Och ibland är det ändå så likformigt...

image17
Armbandet kommer från en svensk sajt där en tjej gör sina egna, helt underbara lampworkpärlor! Där kan man även läsa utförligt om tekniken.

Kommentarer
Postat av: Lena

Hej Cicci!

Nu hittade jag din blogg. Det var mycket kul läsning om pärlor. Snygggt armband *blink*Jag tänkte att jag skulle komma och ta en titt i din (pärl)godisbutik framöver.

Hej så länge
Hälsar Lena

2007-04-26 @ 20:29:05
URL: http://smyckadig.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0