Klassiskt

Häromdagen blev jag ombedd att trä om ett pärlhalsband som hade gått av. Alltså, pärlor med knut emellan varje, trätt på pärlsilkestråd.
Det var jätteroligt! Och faktiskt inte svårt alls! Nu satte nya idéer igång att spöka igen...

Så här gör du:
Trä upp alla pärlorna på en gång. Det går både fort och lätt. Sätt fast  ena låsdelen i den bortre änden som vanligt. (Det finns många olika sätt för det.) Sen slår du en knut precis framför låset. Flyttar dit en pärla. Gör en knut, MEN,
 vänta med att dra åt! Ta en stoppnål, t ex, och håll spetsen i öglan och flytta öglan med hjälp av nålspetsen. Dra nålspetsen  så nära intill pärlan du bara kan och dra åt. Klart!  Flytta intill nästa pärla, slå en ny knut som med nålspetsen flyttas fram till pärlan och dra åt. Vips har du gjort en omgång knut-pärla till! Fortsätt tills du tycker att det är klart! Låsdelen sätter du i nästa ände när du tycker du är färdig.
Det blir snyggt och klassiskt!

Lycka till!



Kommentarer
Postat av: Aurora Åstrand

Hej! Lät mkt intressant och jag skulle gärna vilja knyta om mitt eget trasiga pärlhalsband. Hur ska jag kunna göra en knut när alla pärlor är på tråden?
Har sökt över nätet men ej fått tag i bilder som kanske hade varit till stor hjälp. Jag undrar om du använder dig av en lång nål med långsmal ögla och om tråden ska vara dubbel?
Jag har precis köpt pärltråd m härdad spets ( vad det nu innebär?) och just en sådan där lång nål... är jag rätt på det? Mvh Aurora

2007-07-24 @ 21:51:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0